منو

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرسش و پاسخ درباره سئوی سایت

قوانین، اصول و روشهای سئوی سایت
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در این نوشته قراره کلی پرسش و پاسخ درباره سئوی سایت، اصول و ابزارهای اون بنویسم. اینکه سئو چیه؟ آیا همه‌ی سایتها و فروشگاههای اینترنتی بهش نیاز دارن؟ قواعد اصلی سئو چیه؟ الگوریتم‌های گوگل برای بهتر شدن رتبه سایت چیه. و کلی اطلاعات دیگه!

محتوای این صفحه قراره بطور مستمر آپدیت بشه. اصول، نکات و ابزارهای جدید در همین صفحه یا لینک از همین صفحه معرفی می‌شوند.

سئو (Search engine optimization) بمعنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا بهتره بگیم بهینه‌سازی سایت برای کاربراس. چون گوگل به کاربرا اهمیت میده.

پس SEO بمعنای تلاش برای بهتر شدن رتبه سایت در موتورهای جستجو هست. که خب میشه گفت هر کاری انجام بدیم که سایت به صفحه اول گوگل برسه!

  • افزایش کسب و کارهای آنلاین توی این شرایط نیاز به سئو رو چشمگیر کرده.
  • جذب مشتری از صفحه اول جستجوگر
  • هدفمند‌سازی مشتری.
  • افزایش فروش چند برابری
  • تست سئو با گوگل ادز: یه راهکار خیلی شفاف وجود داره. فرض کنید سایت شما با کلمات کلیدی که عموما نام محصول و اطلاعات مرتبط هست، در صفحه اول اون هم لینک اول یا دوم هست. حالا چقدر احتمال داره فروش شما بیشتر بشه؟ اصلا آیا تاثیری در فروش شما داره؟ مثلا محصول شما بگونه‌ای هست که مشتری برای خرید از طریق جستجوگر گوگل اقدام کنه؟! پس، برای رسیدن به پاسخ دقیق این سوال، باید تحلیلی از بازار و رفتار مصرف کننده مطابق نوع کالا یا خدماتمون داشته باشیم و انواع مشتری رو بشناسیم که در ادامه سوالات، به اونها پاسخ دادیم. (برخی برای تست واقعی سئو هم که شده، هزینه تبلیغ در گوگل ادز را می‌پردازند تا نتیجه تست سئوی خود را در میزان فروش ببینند.
  • نیاز فوری به مشتری یا مخاطب: اگر نیاز دارید ۶ ماهه به مشتری یا مخاطب دست یابید، اصلا به سئو نیاز ندارید.
  • سئوی برند: در هر کسب و کاری، اسم برند باید سئو شود. حتی اگر فعلا به سئو نیاز ندارید. سئوی برند از آنجا که روی کلمات خاصی رخ می‌دهد، کمی راحت‌تر و البته ضروریه!

خیر. علاوه بر سایت (SEO)، باید برای شبکه‌های اجتماعی هم از قواعد سئوی مربوطه (SMO) پیروی کرد.

با اینکه محتواهای اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و … مستقیما در گوگل دیده نمی‌شود. اما گوگل به آنها توجه می‌کند.

در حالت معمول، بین یک تا دو سال زمان می‌برد. گاها کلمات کلیدی مد نظر جدید و اصطلاحا رقیبی ندارند که زودتر میشه اون رو سئو کرد، خیلی وقت‌ها هم رقابت در صفحه اول جستجوگری مثل گوگل در سطح بالایی صورت می‌گیره که سئو برای چنین کلماتی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

بله! برای سئو کردن سایت، نیاز به سرور مناسب، طراحی سایت استاندارد، تولید محتوا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و خیلی کارهای دیگه هست که هم از نظر مالی هزینه دارد و هم از نظر زمانی.

اما؛ هزینه سئو خیلی کمتر از تبلیغاته. مثلا تبلیغات کلیکی، هر کلیک ۱۰ هزار تومن از حسابتون کسر میشه! یعنی اگه روزی ۱۰۰ تا کلیک کنن، روزی یه میلیون هزینه کردی!

نمونه هزینه‌های حداقلی ماهانه سئوی یک سایت:

  • سئوکار: ماهی ۵ میلیون تومان
  • تولید محتوا: ۲ میلیون تومان
  • بک لینک: ۲ میلیون تومان
  • رپورتاژ آگهی: ۵ میلیون تومان!
  • کار روی سایت و فروشگاه خود
  • انجام یک پروژه کامل سئو یا بخشی از آن مثل تولید محتوا، رپورتاژ آگهی و … خصوصا انجام پروژه‌های بین‌المللی سئو و کسب درآمد دلاری
  • استخدام در یک شرکت

کاملا بستگی به دانش و مهارت شما داره!

  • هیچ کاری آسون نیست
  • یک شبه سئوکار نمیشی!
  • باید تجربه کسب کنی
  • اما سئو کار سختی نیست!

روی سایت خودت کار کن چون:

  • خودت کارفرمای خودت باش.
  • بیزینس خودت رو داشته باش
  • برای کسب تجربه عالیه
  • برای خودت رزومه میشه

چون منابع مالی محدود و زمان کم است. باید رفتار مصرف‌کننده را تحلیل کرد تا مطابق اون سئوی سایت را انجام داد.

۱ـ customer: از قبل مشتری ما بوده و خرید کرده و دوباره اگر نیاز داشته باشه، خرید می‌کنه. که دو حالت پیش میاد:

  • مشتری از خریدش رضایت داره. و در این فاصله خرید اول و دوم، ما به سوالاتش جواب دادیم، خدمات دادیم و اون مشتری رو حفظ کردیم. توی این حالت، ما باید مشتری‌هامون رو مدیریت کنیم و تمرکز روی CRM داشته باشیم تا سئو!
  • مشتری گزینه دیگه‌ای برای خرید نداره! یعنی محصول شما خاص، انحصاری و بدون رقیب هستش. و خب! راضی بودن یا نبودن مشتری تاثیری توی خریدهاش نداره! (مثل کبریت توکلی که هر جا بری خرید، فقط همون برند هست!) توی این مدل، نه فقط به سئو، حتی به سایت هم نیاز نداریم.

۲ـ Potential customer: حالتی که فرد توان مالی (پول) داره ولی انتخاب‌های زیادی هم وجود داره. مثلا قصد داره با ۵۰ هزار تومان، یک خودکار بخره. یا قراره برای خونه‌ش دوش بخره. به علت تنوع محصول، نمی‌دونه کدوم برند و مدل رو بخره. از دوستاش میپرسه، از تجارب افراد با خبر میشه. گوگل یا حتی شبکه‌های اجتماعی رو سرچ می‌کنه.

۳ـ Cold customer: فرد قصد خرید نداره، ولی احساساتش برای خرید تحریک میشه. یعنی یه محصول مناسب به شیوه مناسب در زمان و مکان مناسب ارائه میشه. مثلا ویترین مغازه‌ها در فضای آفلاین و بنر تبلیغات کلیکی در فضای مجازی می‌تونه بیننده‌ش رو تبدیل به خریدار کنه.

برای پاسخ به این سوال باید تحلیلی جامع بر بازدهی روش‌های مختلف فعلی داشته باشیم. مختصرا اشاره میکنم:

  • زود بازده: انتخاب روش‌هایی که موجب فروش سریع محصولاتمون بشیم. اکثر این روش‌ها پولیه و طی یک تا سه ماه به بازگشت مشتری کمک می‌کنه. روش زود بازده کمک می‌کنه ایرادات محصول رو هم سریع برطرف کنیم.
    • پایین آوردن قیمت و فروش سریع‌تر
    • استفاده از بنر‌های تبلیغاتی
    • ایمیل
    • گوگل ادز
    • سایت‌های تبلیغاتی
    • بیلبورد
  • بازدهی میان مدت: روش‌هایی که سه تا شش ماه طول می‌کشه تا بازگشت مشتری یا مخاطب داشته باشیم.
  • دیر بازده: روش‌هایی مثل سئو که معمولا پس از گذشت ۶ ماه تا یکسال به ما سیگنال می‌دهد و بطور میانگین ظرف دو تا سه سال به سوددهی می‌رسیم.

برای بررسی مدل سئو، قبل از هر چیز باید با نمای کلی سئو آشنا بشید.

  • On page (تمام کارهای روی سایت):
    • محتوا: محتوا، ظاهر و نویگیشن خوب
    • لینک سازی داخلی
    • فنی: سرعت بالا، پیروی از قوانین سئو و …
  • Off page:
    • محتوا
    • بک لینک: لینک‌ها، انکر تکست و …
    • رپورتاژ
    • تبلیغات
  1. کلاه سفید: روشهایی که بر اساس قوانین گوگل انجام میشه.

  2. کلاه سیاه: روشهایی که دقیقا بر عکس قوانین گوگل هست.

  3. کلاه خاکستری: یه روش بینابینی که معمولا ۷۰ درصد بصورت کلاه سفید کار میکنی ولی ۳۰ درصد به شکل کلاه سیاه عمل میکنی!

  1. تحقیق کلمات کلیدی
  2. کی ورد تارگتینگ (تعیین اینکه کدوم کلمه کلیدی کدوم صفحه رو بالا بیاره.)
  3. تولید محتوا
  4. لینک سازی داخلی
  5. لینک سازی خارجی (حداقل سه ماه بعد از محتوا و لینک‌سازی داخلی سایت)

قوانین سئو با بررسی سایت‌هایی که سئوی قوی دارند بدست می‌آید. خیلی وقت‌ها قوانینی که در سایت‌ها و مجلات آموزشی منتشر میشن، ناشی از تصورات و گاها توهمات ما بوجود میان. بنابراین قبل از پیروی از اصول و قواعد خاصی، از صحت و درستی اون قانون باید مطمئن شد. در کل؛ ۹۰ درصد سئوی سایت به همبستگی سایت بستگی دارد.

  • سرعت لود سایت
  • طراحی سایت
  • محتوا
  1. الگوریتم پاندا: جریمه سئوی صفحه از سوی گوگل به دلایلی مثل عدم رعایت کپی رایت و شکایت صاحب اثر، تقلب، ویروس و …
  2. الگوریتم پنگوئن: لینک و بک لینک‌های مخرب یا با ورودی‌های متخلف و نامناسب

همانند مدل سئو اما با جزئیات بیشتر.

    • کتاب چک لیست سئو و بهبود سئوی سایت ـ نشر سنجش امیرکبیر
    • بررسی و چکاپ سئوی سایت: seositecheckup.com
  • قرار دادن فرم ثبت بازخورد شما رو از نیازهای ذهنی، دغدغه‌ها، مشکلات و سوالات مخاطبین با خبر می‌کند.
  • دکمه لایک، امتیازدهی مطالب و پست‌ها برای گوگل مهم است!
  • گوگل کنسول
  • افزونه yoast
  • ابزار گوگل (Google Adwords Keywords Planner)
  • ابزار KWfinder
  • ابزار KeywordTool
  • سایت ahrefs
  • سایت الکسا
  • سایت و اپ yelp
  • گوگل بیزینس
  • سایت مپ
  1. خودآموز: منابع زیاد، بیشتر تئوری، اغلب گمراه کننده و گاها اطلاعات اشتباه
  2. شرکت در دوره آموزش: کاربردی‌تر، آموزش بصورت مرحله‌ای و …

سئوی سایت همچون علم یادگیری زبان، منابع بسیاری دارد. بعضی از اونها رو اینجا لیست می‌کنم که تقریبا به ترتیب مقدماتی تا پیشرفته هست:

  • راهنمای سئوی مبتدیان ماز که حتما مطالعه کنید. بخش ۱ تا ۷ را که حدود یک هفته زمان می‌برد را بخوانید.
  • کتاب سئو ۲۰۲۰ (ترجمه فارسی) ـ نشر برآیند: ir
  • کتاب چک لیست سئو و بهبود سئوی سایت ـ نشر سنجش امیرکبیر
محتوا پادشـاهه!

جواب سوالتون رو پیدا نکردید!

رضا فتحی‌فرد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×