منو

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه کتاب بخوانیم؟!

چگونه کتاب بخوانیم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مشخصات کتاب:

کتاب خوانی صحیح یک هنر است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند می‌دانند چگونه کتاب بخوانند. خواندن مهارتی است که باید آموخته و تمرین شود. روشهای مختلفی برای خواندن وجود دارد.

خواندن بعضی از کتاب‌ها مقدم بر بقیه کتاب‌هاست. چطور کتاب بخوانیم هم از این دست است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که کتابی را خوانده‌اید، حتی موقع خواندن کتاب لذت هم بردید، اما وقتی خواستید درباره‌اش با کسی صحبت کنید چیزی از محتوای کتاب در ذهنتان نمانده.

این کتاب مشکل به یادآوری محتوای کتاب رو را با معرفی علت بروز چنین مشکلی و راهکار مربوطه حل میکنه.

کتاب “چگونه کتاب بخوانیم” با عنوان انگلیسی “How to read a book”، نوشته مارتیمر جی آدلر اولین بار در سال ۱۹۴۰ منتشر شده است. همان سال پرفروش‌ترین کتاب شد. این روند چند سال ادامه پیدا کرد. همچنان نیز در ترجمه‌های مختلف مورد استقبال بسیاری از مردم جهان قرار می‌گیرد.

این کتاب، بهترین و موفق‌ترین راهنمای درک مطلب برای خواننده عمومی است. و کاملاً بازنویسی شده و با مطالب جدید به روز شده است.

آدلر در این کتاب نه تنها توضیح میده که چرا باید کتاب بخونیم، بلکه به خوبی توضیح میده که چگونه باید اونها رو بخونیم. از خواندن ابتدایی، از طریق کوتاه خوانی منظم و خواندن موشکافانه، تا تندخوانی.

خوانندگان یاد خواهند گرفت که چه زمانی و چگونه کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنند، و همچنین چگونه آن را اشعه ایکس کنند، انتقادی بخوانند و پیام نویسنده را از متن استخراج کنند.

همچنین شامل آموزش تکنیک‌های مختلفی است که برای خواندن ژانرهای خاص، مانند کتاب‌های عملی، ادبیات تخیلی، نمایشنامه‌ها، شعر، تاریخ، علوم و ریاضیات، فلسفه و آثار علوم اجتماعی، بهترین عملکرد را دارند.

در نهایت، نویسندگان لیست خواندن توصیه‌شده و تست‌های خواندنی را ارائه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا پیشرفت خود را در مهارت‌های خواندن، درک مطلب و سرعت اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخونید:  معرفی کتاب "گندزدایی از مغز" اثر فیث جی هارپر

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب خوندن نیاز به یادگیری داره. هرچقدر زودتر این رو بفهمیم، بهتر از کتاب‌هایی که می‌خونیم استفاده خواهیم کرد.  “چطور کتاب بخوانیم” در واقع همین کار رو میکنه و به ما نشون میده کتاب خوندن نیاز به یادگیری داره.

اگه کتاب نمی‌خونیم یا اگه وقتی کتاب می‌خونیم توی ذهنمون نمیمونه، شاید دلیلش این است که یاد نگرفته‌ایم چگونه کتاب بخونیم.

مورتیمر آدلر، نویسنده کتاب، به ما یاد میده چطور با خوندن یک کتاب به مسئله‌ی اصلی نویسنده برسیم. چطور کلیت کتاب رو در چند جمله یا یک پاراگرف کوتاه نقل کنیم؟

چطور بخش‌های عمده و اصلی کتاب رو بشناسیم و بتونیم نشون بدیم که چطور این بخش‌ها در قالب یک کل منسجم منظم شده‌اند؟ پاسخ به این پرسش‌ها کمک می‌کنه تا بهتر کتاب بخونیم و از کتابی که می‌خونیم بهتر بهره ببریم.

کتاب چگونه کتاب بخوانیم

بریده‌ای از کتاب چگونه کتاب بخوانیم

این کتاب برای چه کسانی مفید است؟

مخاطبان کتاب “چگونه کتاب بخوانیم”:

  • علاقه‌مندان به مطالعه و طرفداران کسب دانش
  • افراد با حداقل تحصیلات پایه نهم (مقطع سوم راهنمایی)
  • اگر میخواهیم خواندن فعالی داشته باشیم و هنر خواندن را بیاموزیم.
  • اگر قصد داریم کتابهای خوب را با هدف فهمیدن بخوانیم.
  • اگه مثل من کلی کتاب توی قفسه کتابخونه‌تون مونده و وقت محدودی برای خوندن اونها دارید!
 

هنرِ خواندنِ فعال

هرچه خواندن ما فعال باشد، به همان اندازه از نوشته یک نویسنده خواهیم آموخت. هنر خواندن فرآیندی است که بدون کمک از منابع خارجی، محتوای کتاب را با تمرکز و تفکر مطالعه نماییم و رفته رفته به درک بیشتری از آن برسیم.
فرق بین خواندن برای کسب اطلاعات و خواندن برای فهمیدن بسیار عمیق است. مثلا با خواندن روزنامه و مجله، به معلومات ما افزوده می‌شود اما درک ما را بهبود نمی‌بخشد.
 
شروط افزایش درک در فهم خواننده
یکی از شروط برای افزایش درک در فهم خواننده این است که مطالب کتاب در سطح فهم و فکری بالاتری نسبت به خواننده باشد. وگرنه خواننده چیزی نخواهد آموخت.
شرط دوم هم این است که خواننده بتونه به این نابرابری غلبه کنه. و بتونه با کتاب ارتباط برقرار کنه.
 
محتوای کتاب “چگونه کتاب بخوانیم” باعث بالا رفتن درک و فهم می‌شود.

انواع جهل:

  1. دو نوع جهل داریم. یکی جهل عامیانه که فرد هنوز دانشی را تحصیل نکرده و بی سواد بوده و کتابی نخوانده است.
  2. دیگری جهل عالمانه است که افراد کتابهای فراوانی را بد می‌خوانند! به آن جاهلان باسواد یا عالمان جاهل هم گویند.
بیشتر بخونید:  معرفی کتاب "مغازه خودکشی" از ژان تولی

انواع یادگیری:

دو نوع یادگیری داریم؛ کشف با کمک دیگران و کشف بدون کمک دیگران. در هر دو روش یادگیری نیاز به تفکر داریم. خیلی‌ها فکر می‌کنند خواندن و گوش دادن نسبتا بدون کوشش انجام می‌شود. البته که خواندن با هدف کسب خبر و سرگرمی به تفکر کمتری نیاز دارد. تفکر فقط بخشی از فرآیند یادگیری است.
 
هنر خواندن شامل مهارتهایی است که برای کشف و فهمیدن بدون کمک دیگران ضروری است. مهارتهایی مثل دقت، حواس جمعی، مشاهده، ذهن سریع‌الانتقال، وسعت تصور و البته ادراکی که در تحلیل و تعمق ورزیده باشد.
 
 

معلمان حضوری و غیر حضوری

گوش دادن مانند معلمی است که حضور دارد و هر سوالی داشتیم از او می‌پرسیم. ولی خواندن مانند معلمی است که حضور ندارد. هدف کتاب “چگونه کتاب بخوانیم” این است که بتوانیم از کتاب‌ها بعنوان معلم‌های خوب استفاده کنیم.
 

سطوح خواندن

  1. سطح اول: خواندن ابتدایی
  2. سطح دوم: خواندن اجمالی
  3. سطح سوم: خواندن تحلیلی
  4. سطح چهارم: خواندن تحلیلی
 
اول باید هدفمون از خوندن مشخص بشه. مثلا برای سرگرمی، کسب اطلاع یا فهم یک مطلب. بعد سطح و روش خوندن رو متناسب با هدف تعیین کنیم.
 
این چهار سطح به ترتیب هستند. مثلا سطح چهار دربرگیرنده سطح پیشین خود است. در خصوص هر ۴ سطح بطور مفصل در این کتاب بحث شده و به قواعد و اصول آن پرداخته شده است.

فهرست محتوای کتاب "چگونه کتاب بخوانیم؟":​

فهرست محتوای کتاب "چگونه کتاب بخوانیم"
فهرست محتوای "چگونه کتاب بخوانیم"
فهرست محتوای "چگونه کتاب بخوانیم"
فهرست محتوای "چگونه کتاب بخوانیم"
فهرست محتوای "چگونه کتاب بخوانیم"
فهرست محتوای کتاب "چگونه کتاب بخوانیم"
how to read a book index1
how to read a book index2
how to read a book index3
how to read a book index4
how to read a book index5
how to read a book index6
previous arrow
next arrow

صفحه اختصاصی "معرفی کتاب"

دسترسی به لیست کامل کتابهای معرفی شده، فرم پیشنهاد کتاب و عضویت در خبرنامه در صفحه اصلی "معرفی کتاب"

رضا فتحی‌فرد وب‌سایت

نظرات بسته شده است.

×