منو

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین

اگه قصد دارید کسب و کار اینترنتی خودتون رو راه بیندازید یا هنوز در مرحله ایده‌یابی هستید. قبل از هر چیز باید از مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی با خبر باشید.

در این پست فعلا به مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی اشاره مختصری می‌کنم. در آینده مفصل‌تر راجع به تمام مراحل خواهم نوشت.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی:

  1. پیدا کردن و تست ایده

  2. انجام تحقیقات بازار و نوشتن برنامه کسب و کار

  3. ایجاد هدف مشخص و برنامه‌ریزی

  4. پیدا کردن یک نام تجاری و طراحی لوگو

  5. طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

  6. ایجاد یک مدل OKR

  7. ورود اطلاعات و دیتا اینتری سایت

  8. ایجاد ترافیک موثر

  9. تحلیل نتایج بازدید و تبدیل بازدیدکننده به مشتری

  10. برندینگ و ایجاد شهرت

۱ـ مرحله اول: پیدا کردن و تست ایده

برای پیدا کردن ایده کسب و کار، روشهای مختلفی وجود داره. در واقع عوامل زیادی در تعیین ایده نقش داره. مواردی مثل علاقه، مهارت، تخصص، شرایط محیطی، شهر، کشور و … .

  • تکنیکهای ایده یابی:

    • شما چه کاری را به راحتی می‌توانید انجام دهید که سایرین به سادگی نمیتوانند انجام دهند؟
      • مثلا طراحی سایت، نوشتن پلن مالی و …
    • علاقه شما به چه مواردی است؟ به چه حووزه‌هایی علاقه مند هستید؟
      • حوزه سلامت، ورزش، علمی، بازاریابی و فروش، کار با شبکه اجتماعی، گردشگری و …
    • مهارتهای خود را لیست کنید. چه مهارتهایی را میتوانید تبدیل به ایده کنید.
    • چه کسب و کارهایی دیده‌اید که با خود فکر کردید می‌تونستید خودتون انجامش بدید.
    • چه خدماتی استفاده میکنید که خودتون میتونستید ارائه کنید.
    • از سایرین بپرسید در چه مواردی قوی هستید.
    • تجربه و شغلهای قبلی. مثلا حل چالش های شغلتون
    • تجربه تحصیلات دانشگاهی و آموزشهایی که دیدید.
    • فرصتهای پیش روی جامعه مثلا در زمان کرونا، تحریم و … که علاقه مند هستید. (در هر شرایطی، یک فرصتی نهفته است.)
  • موضوعی مناسب را انتخاب کنید

    • تجارت اینترنتی را انتخاب کنید که محبوب‌ترین در سال باشد Google Trends می‌تواند به شما نشان دهد که یک موضوع چقدر پایدار است. همچنین می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید ، که حداقل صدها هزار جستجو ماهانه مانند مد ، زیبایی ، تناسب‌اندام یا دکوراسیون منزل داشته باشد.
  • پیدا کردن یک نیاز، یک مشکل اساسی یا یک خلا در بازار موجود

  • ارائه راه حل برای رفع مشکل یا نیاز

  • تجارتی را شروع کنید که با شخصیت و علاقه شما مطابقت داشته باشد

    • اگر فقط با هدف پول و کسب درامد سمت یک ایده برید، احتمال ۹۰ درصد شکست میخورید.
  • بهبود انجام فرآیند های یک کار

  • انتخاب بخش کوچکی از بازار هدف برای داشتن قدرت بیشتر در آن

  • حتما نباید ایده نو باشد. کافیه با خلاقیت، نواقص کسب و کار مشابه را برطرف کنید و بخشی از بازار را به خود اختصاص دهید.

  • حتما لازم نیست ایده چند صد میلیونی باشه. ایده به خودیِ خود ۱۰۰۰ تومان میارزه! نقشه پیاده‌سازی ایده، عمل و اجرای صحیح خیلی مهم و ارزشمندتره!)

  • از رقیب قدرتمند نترسید، اما شرط موفقیت، داشتن مزیت‌هایی نسبت به دیگر سایتهاست تا مخاطبان حاضر به خرید از شما باشند.

 

محصول ارائه بدیم یا خدمات؟

  • چرا ارائه خدمات بر محصول در بازار فعلی اولویت دارد؟
    • بیزینس‌های خدماتی خیلی سریع می‌توانند شروع به فعالیت کنند.
    • بیزینس‌های خدماتی هزینه راه‌اندازی بسیار پایینی دارند. (شروع بدون سرمایه اولیه)
    • ریسک بسیار پایین‌تر
    • سود بسیار بالاتر
    • مدیریت ساده‌تر
    • شرایط فعلی اقتصادی کشور ارائه خدمات بهتره! نه تولید و واردات! ابتدا ارائه خدمات کنید. سپس اگر تمایل داشتید محصولات را اضافه کنید.
    • ارائه خدمات نیاز به انبار و خیلی مسائل دیگه نداره!
    • فروش محصولات دیگران هم خدماتی بحساب میاد.

 

تست و تاییدیه گرفتن ایده

اول از هر چیز، خب باید بگم که نباید بیش از حد عاشق ایده‌مون بشیم! بایستی وقت بذاریم برای بررسی ایده‌مون. حقیقت‌ها و انتقادات در مورد ایده‌مون را بپذیریم. (واقع گرا باشیم و کورکورانه عمل نکنیم! یعنی بپذیریم هر ایده‌ای نیاز به تست و تاییدیه گرفتن داره. بازارش رو بسنجیم. شرایط خودمون و شهر و کشور رو بسنجیم و …)

بنابراین توی این مطلب چند تا راهکار آوردم که برای شروع خوبه.

  • برخی پیشنهادات:
    • گاها اصلا خوب نیست اولین نفر در یک ایده باشیم. مثلا اگه گوگل سرچ کردید و رقیبی پیدا نکردید پیشنهاد نمیشه سمت ایده برید. (ناشناخته بودن مشکلات اجرا و سختی جایگاه سازی ایده)
    • اگه گوگل سرچ کردید و رقبای خیلی زیادی پیدا کردید باز هم پیشنهاد نمیشه سمت ایده برید. (اشباع شده ـ بهتره ایده ریزتر و تخصصی‌تر از رقبا بشه)
    • اگر ایده شما رو یک کسب و کار ایرانی یا خارجی با موفقیت اجرا کرده، نشانه بسیار خوبی برای موفقیت است. خصوصا اگه هنوز ایرانی‌ش نیست و خارجی‌ها چندین نمونه پیاده کردن.
    • جستجوی ایده و یافتن نمونه مشابه و بررسی آنها

ماتریس ایده کسب و کار:

جایگاه رویایی قیمت بالا

مشتریان زیاد

قیمت بالا

مشتریان کم

جایگاه مناسب

در شرایط فعلی

بازار انبوه
نیاز به سرمایه بالا داره
توصیه نمیشه
مثل خدمات فیلیمو
قیمت پایین

مشتریان زیاد

قیمت پایین

مشتریان کم

اشتباه بزرگ

و شکست

 

  • امتیازدهی به ایده از ۰ تا ۱۰ (۰ برای کمترین میزان و ۱۰ برای بیشترین امتیاز)
    • هزینه راه اندازی
    • علاقه شخصی
    • پتانسیل درآمدی
    • جذب مشتری
    • رقابت موجود
      • هر یک از ۵ پارامتر فوق، نیازمند بررسی نسبتا دقیق هستش. مسلما هر ایده‌ای که امتیازش بیشتر شد میتونه گزینه بهتری باشه.
    • نظر دیگران را بپرسید.
      • در مورد ایده با اطرافیان صحبت کنید. البته نه هر کسی. یعنی نظر پدر مادر برادر یا خواهر ممکنه تحت تاثیر علاقه به شما باشه یا اصلا کلا مخالف کسب و کار اینترنتی باشند!
      • مشورت با افراد خبره در بازار هدف و یادداشت نظرات و تجربیات آنها (البته فکر نکنید به هر حرفی که میزنند عمل خواهند کرد! یعنی روی قول اونها حساب باز نکنید.)
      • برای تست ایده‌ها حتما کتاب “تست مامان” رو بخونید. توی این پست این کتاب رو معرفی کردم.

راه‌حل‌ها:

  • مشاوره با کارشناسان خبره و مشاوران دیجیتال مارکتینگ
  • آیا ایده‌تون شرایط کرونا، تحریم‌ها و سایر مسائل اقتصادی کشور رو در نظر گرفته؟ مسائلی مثل:
    • قابلیت اجرا در این شرایط داره؟
    • به سمت ایده‌های فانتزی نرید. مناسب عموم جامعه نیست. خصوصا در این شرایط اقتصادی. فقط بخشی از جامعه با سطح بالای رفاهی سراغ شما میان.
    • تغییرات لازم و مناسب سازی ایده با شرایط فعلی رو انجام دادید؟

 

۲ـ مرحله دوم؛ انجام تحقیقات بازار و نوشتن برنامه کسب و کار

  • تحلیل بازار برای سنجش وسعت و کشش بازار هدف
  • تدوین استراتژی یک کسب و کار دیجیتال و هدف گذاری شفاف کسب و کار
  • برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی و فروش و تبلیغات کسب و کار
  • طراحی مدلهای درآمدی (کسب و کار اینترنتی) و نوشتن بیزینس پلن برای آن (خیلی مهم و ضروری)
  • شناخت مخاطبان و رفتارهای آنان
  • طراحی مدل ارتباط با مشتریان و مخاطبان
  • بررسی کامل در مورد شرکا و سرمایه گذاران احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا کسب و کار دیجیتال
  • شناخت و تحلیل کانال های بازاریابی
  • شناخت و تحلیل کانال های فروش
  • تخمین حدود هزینه‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه‌حل‌هایی در انجام مرحله تحقیقات بازار و نوشتن برنامه کسب و کار:

  • جستجوی ایده و یافتن نمونه مشابه و بررسی آنها
  • مشورت با افراد خبره در بازار و یادداشت نظرات و تجربیات آنها
  • مشاوره با کارشناسان خبره و مشاوران دیجیتال مارکتینگ

 

۳ـ مرحله سوم: ایجاد هدف مشخص و برنامه‌ریزی

  • هدف شما از راه‌اندازی کار اینترنتی چیست؟
  • اصلاً چرا قصد دارید چنین کسب و کار آنلاینی را راه‌ اندازی کنید.
  • برای رسیدن به اهداف خود باید برای تمامی مراحل کاری خود از ماه‌های ابتدایی برنامه‌ریزی کنید تا به مشکل نخورید.
  • برای فرایند اجرای کار به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین پارامترهای مهم کسب و کار های موفق، داشتن برنامه‌ریزی در کسب و کار آنلاین است.

 

۴ـ مرحله چهارم: پیدا کردن یک نام تجاری و طراحی لوگو برای کسب و کار

  • انتخاب نام مناسب
  • یادتان باشد نام تجاری یا نام برند همانی است که مشتریان شما با این نام شما را خواهند شناخت.
  • لوگوی مناسب که نشان هویت کسب و کار اینترنتی شماست.

 

۵ـ مرحله ششم: طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

  • انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی و آنلاین (کوتاه دارای معنی بدون کاراکترهایی مثل ـ)

  • انتخاب شرکت هاستینگ و سرور مناسب برای بارگذاری سایت

    • بعنوان مثال شروع با هاست اشتراکی سرور ایرانی رفته رفته استفاده از هاست پربازدید و یا حتی سرور اختصاصی
  • طراحی سایت / فروشگاه

    • برنامه نویسی از صفر توسط طراح (هزینه‌بر)
      • طراحی با استفاده از برنامه‌نویسی جداگانه از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا
      • طراحی در قالب وردپرس و … (راحتی مدیریت و بروزرسانی سایت بعد از طراحی)
    • استفاده از قالب های آماده
      • نمونه های رایگان: ممکن است کیفیت و تناسب حرفه ای با نیازهامون نداشته باشه.
      • نمونه های پولی که قبلا طراحی شده: بهتر و سفارشی‌تر از نسخه رایگان
    • نکات و الزامات طراحی سایت:
      • حجم سایت پایین
      • تضمین سرعت بارگذاری بالا
      • رابط کاربری، گرافیک و تجربه کاری ساده
      • اهمیت داشتن یک مدل NVP در طراحی سایت (تعیین امکانات، مشخصات و صفحات مورد نیاز)
      • نکات اصلی در معماری سایت
      • قابلیت تغییر سریع در ساختار سایت
      • ساختار سئو سایت
      • بستر مناسب برای محتوا سازی در سایت
      • داشتن بستر های لازم برای بازاریابی دیجیتال
      • اتصال به ابزارهای پیشرفته آمارگیری در سایت
      • تامین امنیت داده ها در سایت
      • نمایش داده شدن در دستگاه های موبایل
      • آسان سازی فرآیند های خرید
      • داشتن ابزارهای تبدیل و فرآیندهای ارتباط با مشتریان
    • لیست کردن مشخصات، صفحات و امکانات سایت و فروشگاه
      • استفاده از سایت‌های نمونه و نوشتن جزئیاتی از امکانات و صفحاتی که نیاز داریم.

 

۶ـ مرحله هفتم: ایجاد یک مدل OKR برای کسب و کار های اینترنتی خود

  • داشتن یک سیستم مشخص و ایجاد اهداف خاص در مدت ۱ تا ۳ سال

مدل OKR یک سیستم و مدلی هست که به خیلی از کسب و کارهای سنتی و مجازی کمک‌های ویژه‌ای می‌کنه.

این مدل که اغلب کسب و کار های بزرگ از آن استفاده می‌کنند مانند لینکدین، یوتیوب، فیس‌بوک و گوگل بر اساس اهداف (حداکثر ۵ عدد هدف) در گام اول مشخص می‌کنیم برای رسیدن به این اهداف چه اقداماتی رو به‌صورت منظم باید انجام بدیم.

حالا این اقدامات می‌تونه هر چیزی باشد ازجمله طراحی ، تولید محتوا ، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و … که با توجه به تاریخی که درج می‌کنیم باید انجام بشه.

و اگر در تاریخ مشخص‌شده موفق به انجام آن نشدیم می‌تونیم تا ۴ الی ۵ روز آینده اون رو تکمیل کنیم.

مدل OKR به کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کنه که تمرکز و نظمی داشته باشن تا یک تجارت با یک چارچوب تعیین‌شده پیش بره و به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خودش دست پیدا کنه.

 

۷ـ مرحله هشتم: ورود اطلاعات و یا دیتا اینتری سایت

  • شامل محتواهای مختلف، متن، تصاویر، فیلم و … میشه.

 

۸ـ  مرحله نهم: ایجاد ترافیک مؤثر

  • بازاریابی:
    • SEM یا بازاریابی با موتورهای جستجو (معرفی سایت به موتورهای جستجو)
    • Content Marketing (محتواسازی در سایت، سئو و بهینه‌سازی):
      • تعیین کلمات کلیدی پرطرفدار و هدفمند
      • محتوا پادشاه و سئو وزیر است.
      • سئو سرنوشت هر کسب و کار اینترنتی را به‌طور جدی متحول کند.
      • ٩٣ درصد از ورودی‌های وب سایت‌های اینترنتی از طریق موتورهای جستجو انجام می‌شود
    • Video Marketing
    • Email Marketing
    • SMS marketing
    • Viral Marketing
    • Neuromarketing
    • Reverse Marketing
    • بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی (محتواسازی و تبلیغ در شبکه های اجتماعی)
      • بعد از کامل شدن سایت و پیشرفت قابل توجه
      • مخاطب فراوان در شبکه‌های اجتماعی
      • بهینه کردن فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی با چند نکته کلیدی
    • تبلیغات آنلاین:
      • انواع تبلیغات:
        • تبلیغات بنری
        • تبلیغات کلیکی
        • تبلیغات همسان
        • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
        • روش نوین و اصلی در تبلیغات قابل‌تحلیل
          • CPM یا پرداخت هزینه به ازای نمایش
          • CPI یا پرداخت هزینه به ازای نصب
          • CPA یا پرداخت هزینه به ازای عملیات خاص
          • CPL یا پرداخت هزینه به ازای سرنخ مشتری
          • CPO یا پرداخت هزینه به ازای خرید مشتری
        • پروژه تازه تاسیس نیاز به هزینه تبلیغات ندارد. هزینه‌ای جهت تبلیغات تا شکل گیری پروژه نیاز نیست. باید از آینده پروژه مطمئن شد.

 

۹ـ مرحله دهم: تحلیل نتایج به صورت مستمر جهت تبدیل ویزیتور به مشتری

  • داشتن تخصص وبمستری برای مدیریت سایت
  • توانایی نویسندگی و تولید محتوا هدفمند
  • قابلیت ساخت صفحات محصول و صفحات فرود
  • توانایی بالا بردن زمان ماندن مخاطب در سایت
  • قابلیت آنالیز داده های سایت و رفتار کاربران
  • توانایی ایجاد ترافیک برای سایت برای گرفتن لید
  • قابلیت بازاریابی ویدئویی و صوتی
  • توانایی در اجرای کمپین های ایمیل مارکتینگ
  • توانایی در عنوان نویسی و تبلیغ نویسی
  • قابلیت تجزیه و تحلیل رقبای کسب و کار شما
  • قابلیت جلب رضایت مشتری
  • توانایی در مدیریت هزینه برای تبلیغات
  • قابلیت درگیر کردن مشتری با محصولات و خدمات سایت
  • توانایی ایجاد محتواهای تعاملی
  • توانایی در انجام سئو سایت (داخلی و خارجی)
  • قابلیت بالا بردن نرخ کلیک
  • توانایی برای ارائه پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش عالی
  • قابلیت هدایت بازدیدکنندگان سایت به صفحات فرود و محصول
  • توانایی ایجاد نوآوری در ارائه خدمات و محصولات
  • توانایی افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر محصولات به کاربران
  • برخی ابزارهای تحلیل:
    • ابزار تحلیل کلمات کلیدی سایت Google webmaster tools
    • ابزار تحلیل کاربران سایت Google Analytics
    • ابزار تحلیل کاربران سایت GT Metrix

 

۱۰ـ مرحله یازدهم: برندینگ و ایجاد شهرت برای کسب و کار (رشد کسب و کار)

رضا فتحی‌فرد وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×